
Sociala medier – ett skyltfönster
- Sociala medier är ett fantastiskt skyltfönster som bygger vårt varumärke och visar vad vi gör, vilka vi är och vad vi står för. Det säger Henrik Widell i Härnösand, som startade Widells Golv 2001 och sedan blev ett av de första företag som valde att bli Auktoriserat Golvföretag 2003. Företaget har länge haft en låg profil i sin marknadsföring, men satsar nu aktivt på sociala medier.
- I samband med att vi gjorde om vår hemsida fick jag en kontakt som inspirerade till att testa sociala medier. Satsningen har givit oss en riktig varumärkesboost.
Widells finns idag på Facebook och Instagram, och planerar att också gå in på LinkedIn under hösten. Här visar man upp aktuella projekt, lyfter fram sina värderingar och berättar mer om innehåll, nytta och värde i de auktorisationer som företaget har, till exempel Auktoriserat Golvföretag och GVK.
Satsningen på närvaro i sociala medier har flera mycket medvetna syften;
· Informera om aktuella projekt
· Bygga varumärke och lyfta fram företagets värderingar
· Öka personalens stolthet över att jobba på Widells
· Presentera värdet och nyttan av sina auktorisationer
· Få fler kunder och fler affärer
· Göra det lättare att rekrytera personal
- Att synas gör oss attraktiva både för kunder och framtida medarbetare. Första intrycket sker ju ofta via sociala medier och vi vill visa att vi står för kvalitet, hållbarhet och ett ansvarfullt företagande, säger Henrik Widell.
De olika kriterier som ett Auktoriserat Golvföretag har att leva upp till ger bra underlag till inlägg på sociala medier. Innehållet i auktorisationen betyder att företaget uppfyller de flesta krav som beställare och upphandlare kan begära.
- Till exempel har vi berättat att vi nu kan klimatberäkna hela projekt, både vad gäller materialbelastningen och vårt eget koldioxidavtryck ned till detaljnivå per arbetad timma!
- I projektet nya Riksarkivet i Härnösand, som invigdes nu i början av oktober, hade vi all golvläggning inklusive gummigolv, textilplattor och plastmatta. Där gjorde vi en sådan total klimatberäkning till kunden.
Nästa stora projekt för Widells Golv är nya Tingsrätten i Härnösand där man har jobb fram till mars/april 2026.
Inför hösten har Henrik Widell planer på ökad närvaro i sociala medier;
- Nästa steg är att posta inlägg som presenterar medarbetarna - om de vill förstås. Men vi har pratat om det och det verkar positivt överlag. Det är ju kul att få visa upp sig och vara stolt över sitt jobb!